Na wikken en wegen heb ik gekozen voor de Gudereit ST-R.

Ik heb deze fiets gekocht via een advertentie op de site van de vakantiefietser.be. Dus 2de hands, maar nog in prima staat. Tijdens mijn eerste kleine testritjes voelde de fiets direct goed aan. Goede stabiliteit, degelijkheid en daarbij nog mooi ogend. 

 

Gudereit ST-R in zwart wit

 

De banden:

De standaard banden die er op liggen (Schwalbe Marathon Racer 28" 35mm) vindt ik wel iets te smal om volgepakt mee rond te rijden. Dus dat is de eerste verandering die ik heb doorgevoerd. Deze banden heb ik vervangen door de Schwalbe Marathon Almotion 28" en 40mm breed. Deze breedte past nog net binnen het kader. De spatborden heb ik hiervoor wel wat moeten aanpassen. Bij het voorste spatbord volstond het om deze iets hoger te plaatsen. Bij het achterste spatbord daarentegen heb ik de bevestigingspunten iets moeten wijzigen. Maar nu blijkt dit een goed resultaat te geven. De fiets rijd een stuk comfortabeler met die bredere banden.

Onderste spatbord bevestiging Bovenste spatbordbevestiging

Hier kan je zien hoe ik de achterste spatbordbevestiging heb aangepast.
De ruimte tussen kader en spatbord is nu bijna helemaal weg. Enkel nog een klein stukje rubber zit er tussen. Veel ruimte tussen de banden en het spatbord is er niet meer. Nog +/- 5mm, dat is net genoeg.

 

Electro voorziening:

Een tweede aanpassing die ik gedaan heb is bij de Son naafdynamo een aansluiting maken om mijn Zzing usb lader aan te sluiten. Deze heb ik in mijn stuurtas gemonteerd en kan ik direct gebruiken om mijn gps, powerbank of gsm op te laden. Meer uitleg over deze Zzing usb lader kan je HIER vinden.

Zzing in stuurtas gemonteerd

Zzing in stuurtas gemonteerd

Hier zie je hoe ik de Zzing in mijn stuurtas heb gemonteerd met een KlikFix systeem.

 

Versnellingen:

De fiets is voorzien van een Rohloff naaf met 14 versnellingen en Idworx tandwielen. Vooraan met 42 tanden en achteraan met 17 tanden. Die naaf doet uitstekend zijn werk, dus daar ben ik best tevreden over. Tevens is er nog een chainglider van Hebie over de ketting om deze te beschermen tegen allerlei weersomstandigheden. Deze maakt wel een heel licht schuivend geluid, maar dit ervaar ik niet als storend. Handleiding van de Rohloff-naaf kan je HIER downloaden.

 

Frame:

Het frame is een stalen Columbus Zona frame. Zeer stevig en double butted.

 

Velgen:

De fiets is uitgerust met de Gudereit velgen made by schürmann in Duitsland. De voorste is 21mm breed en heeft 36 spaken (622-21C 2091440). De achterste velg is 19mm breed en heeft 32 spaken (622-19C 4111013). Tot nu toe goede velgen die aan mijn eisen voldoen.

 

Accessoires:

Ergonomische handgrepen van Ergon. Liggen goed in de hand en je kan het stuur op verschillende manieren vast nemen.
Als zadel gebruik ik die van Brooks nr. 17. Na een kleine 100km op dit zadel paste dit als gegoten aan mijn achterwerk. 1x per maand wrijf ik het in met olijfolie.
Spatborden van SKS. Doen prima hun werk.
2 drinkbushouders.
Voor- en achteraan bagagedragers van Tubus. Echte stevige stalen dragers die hun degelijkheid ook al lang bewezen hebben.

 

Remmen:

De fiets is uitgerust met de degelijke Magura HS33 velgremmen op oliedruk. Zeer goede remmen. Hier ben je zeker van dat ze onder alle (weers)omstandigheden werken. Je kan ze ook perfect afstellen, zowel voor kleinere als grote handen. Onderhoud is hier heel miniem nodig. Indien je informatie nodig hebt voor het onderhoud van je Magura remmen kan je HIER terecht.

 

Pedalen:

De eerste standaardpedalen waren reeds na 2500Km versleten... Dus niet echt goed van kwaliteit. De lagers waren reeds uitgesleten en piepte oorverdovend. Deze heb ik nu vervangen door Shimano Deore XT Trekking PD-T780. Normaal gekend als degelijke pedalen voor op de trekkingfiets met aan één kant SPD kliksysteem en aan de andere kant een antislip rechte kant om met gewone schoenen te rijden.

 

 

   
© Copyright 2015-2020 by Ivo Maes